Hemleverans

Hemleverans sker med två leveranssätt. Val av leveranssätt beror på om leveransadressen kräver personlig kontakt och ska föraviseras för att paketet ska kunna levereras.

Leverans utanför dörr

Detta leveranssätt kan väljas om leveransadressen är lätt att nå och inte kräver att mottagaren är nåbar för att släppa in chauffören, exempelvis vid leverans till villa.

Ingen avisering sker innan leverans. Paketet lämnas utanför lägenhetsdörr eller utanför dörr till hus. Inga leveranser lämnas utanför port.

Bor mottagaren i flerfamiljshus är det viktigt att du anger rätt och aktuell portkod!

Leverans med telefonavisering

Detta leveranssätt ska väljas om patienten behöver hjälp att bära in leveransen till sin hall eller om leveransadressen kräver personlig kontakt för att kunna leverera till, exempelvis vid låst port.

Telefonavisering innebär att vår distributör Schenker ringer den person som angivits som mottagare för leveransen, för att komma överens om en leveransdag. Skulle Schenker inte nå mottagaren för telefonavisering kommer personen få ett brev med information om att ta kontakt med dem för leverans. Patienten behöver återkomma inom 7 arbetsdagar, därefter makuleras beställningen.

Leverans sker under ett tidsfönster på tre timmar en överenskommen dag.

Denna typ av hemleverans ska kvitteras av mottagaren. I vissa fall kan inte mottagaren kvittera - då efterfrågar chauffören för- och efternamn på mottagaren för att skriva in i sin handdator och på det viset kvittera att leveransen är mottagen.

I samband med telefonavisering kan mottagaren efterfråga att hemleverans i stället sker utanför dörr eller att den ska skickas till utlämningsställe.