Leverans

Vi börjar arbeta med uttaget så snart det är initierat via 1177.se, telefonsamtal till vår kundtjänst eller då papperstalongen når oss.

Inom fyra helgfria arbetsdagar från det att vi fått meddelande om uttaget, levereras hjälpmedlet till patienten.

Vissa hjälpmedel har längre leveranstid, exempelvis måttsydda kompressionsmaterial.

Görs uttag via talong skickas en ny talong automatiskt, så länge det finns uttag kvar i förskrivningen.

Leverans av likvärdig artikel

Det händer att exakt den artikel som du angav i samband med förskrivningen inte finns i lager. Utifrån artikelns funktion levereras då ett likvärdigt hjälpmedel. 

Skulle den likvärdiga artikeln inte passa patienten ska hen ta kontakt med dig för ny bedömning om vilket hjälpmedel som ska förskrivas och levereras. 

Leveranstid

Ordinarie leveranstid är fyra arbetsdagar, räknat från dagen efter beställning inkommit till Förbrukningshjälpmedel i hemmet.

Hjälpmedel som ska levereras och bäras in innanför patientens dörr eller port kommer levereras en vardag klockan 8-16.30. Har det i förskrivningen angivits att patienten önskar telefonavisering, kommer vår distributör att ringa före leverans för att komma överens om en leveransdag.

Post och paket levereras vardagar från vår distributör, men se information från patientens utlämningsställe för aktuella öppettider för uthämtning av post och paket.

Näring, inkontinens, förband och sårvård

Dessa produkter levereras oftast hem till patienten, då det kan vara stora skrymmande paket:

  • Telefonavisering innebär att vår distributör Schenker ringer patienten för att komma överens om en leveransdag. Chauffören kan bära in produkterna till hallen.
  • Leverans utanför dörr innebär att produkterna lämnas utanför dörr (innanför eventuell port) utan att leveransaviseras i förväg.

Leverans till utlämningsställe kan också väljas i samband med förskrivning eller vid telefonavisering då patienten kan efterfråga leverans till utlämningsställe.

Ska leverans ske innanför dörr är det viktigt att vi kan nå patienten och komma överens om när vi ska leverera.

Se alltid till att patientens kontaktuppgifter och eventuell portkod är rätt - så vi kan komma i kontakt med hen inför leverans! 

Diabetes och kompression

Diabetesartiklar skickas alltid direkt till närmaste PostNord utlämningsställe, för att säkerställa att artiklarna förvaras i rätt miljö.

Kompressionsmaterial från 3M, Lohmann och Rauscher, OneMed levereras via vår distributör Schenker med hemleverans utanför dörr eller med föregående telefonavisering, eller till utlämningsställe. Leveranssätt anges i förskrivningen. Övriga kompressionsmaterial skickas direkt från tillverkaren per post. 

Tänk på att patienten behöver legitimation för att hämta ut paket från ett postombud.