Vanliga frågor och svar
Behov av hjälpmedel och förskrivning
Kommer gå till på samma sätt som tidigare. Inga förändringar i regelverket har skett och patienten kontaktar sin förskrivare liksom tidigare, för gemensam bedömning av behov av hjälpmedel.
Produktsortiment
Förbrukningshjälpmedel i hemmet har i uppdrag att tillgodose behovet av hjälpmedel utifrån en funktion. Majoriteten av artiklarna i vårt sortiment är de samma som OneMed har haft. I samband med övergången kommer dock vissa artiklar inte finnas i vårt sortiment. Om möjligt kommer vi att byta ut mot en likvärdig artikel med samma funktion. Vissa artiklar kan vi inte byta ut mot någon annan artikel inom vårt sortiment.
Förskrivare är informerade om sortimentsförändringen och vet om att de ska vara behjälpliga med ny bedömning och förskrivning.
Berörda patienter kommer få ett brev under vecka 22 med information om vilka artiklar som vi inte kommer kunna leverera. Patienten ombeds att ta kontakt med sin förskrivare för ny bedömning och förskrivning.
Uttag och leverans av hjälpmedel
För snabbast hantering av uttag, rekommenderas e-tjänsten på 1177.se. Där kan uttag alltid göras, även om man har talonger.
Patienten får en talong per förskrivning. Det kan betyda att man inom samma produktsortiment kan få flera talonger.
Talonger från OneMed
Talonger som patienten fått före 1 juni är aktuella. Talonger med OneMeds svarsadress eftersänds till oss på Förbrukningshjälpmedel i hemmet. De talonger som skickats ut under maj har redan rätt adress angiven och kommer skickas direkt till oss.
Leverans
Ingen förändring kommer att ske gällande leveranssätt eller tider.
Klicka här för att läsa mer.
Kostnad för hjälpmedel
Ingen förändring i egenavgifter kommer att ske.
Betalning av egenavgift
Egenavgifter skickas med pappersfaktura till patienten. Önskas autogiro, behöver patienten fylla i autogiroanmälan och skicka in till oss.
Klicka här för att läsa mer.
Informationsutskick
Patienter kommer få ett brev tillsammans med sin leverans under juni, juli, augusti. I brevet finns information om organisationsförändringen och våra nya kontaktuppgifter. Enskilda patienter som berörs av sortimentsförändringen genom att vissa uttag inte kommer att kunna göras, kommer att få ett brev under vecka 22.
Förskrivare har fått information från Hälso- och sjukvårdsförvaltningen om organisationsförändringen. Den 30 maj har Förbrukningshjälpmedel i hemmet skickat ett nyhetsbrev per e-post till förskrivare och informationen hittas även i Beställningsportalen.
Förbrukningshjälpmedel i hemmet har också varit i kontakt med intresseorganisationer, patientorganisationer och pensionärsföreningar för kännedom om organisationsförändringen.